Somnul este benefic pentru sanatatea noastra atat mentala, cat si fizica. Tehnicile de relaxare imbunatatesc vizibil calitatea acestuia. Pentru a dormi mai bine, este recomandat sa evitam acoolul, cafeina si nicotina, deoarece sunt substante stimulante.

De asemenea, somnul insuficient duce la o slaba gestionare a emotiilor. Pentru a reactiona eficient, este necesar ca sistemul limbic si cortexul prefrontal sa aiba o conexiune puternica. In cazul in care nu ne odihnim cum trebuie, acest lucru nu este posibil.

Rolul sistemului limbic in luarea deciziilor

In loc sa stam treji si sa ne facem griji, suntem adesea sfatuiti sa ne odihnim,  mai ales atunci cand trebuie sa luam o decizie – fie ea mica sau mare. Din acest punct de vedere, exista si o baza stiintifica, care sustine acest sfat. Somnul poate influenta cum reactionam la situatiile emotionante si ne poate ajuta sa ne manageriem sanatatea mentala, asa cum se cuvine.

Pentru a intelege conexiunea dintre somn si emotii, este important sa stim ce se intampla in creierul nostru atunci cand suntem emotionati. In acest proces sunt implicate doua regiuni principale ale creierului, care interactioneaza.

Primul este sistemul limbic, localizat in centrul de emotie, care evalueaza o situatie si ne ajuta sa decidem cum ne vom comporta. De-a lungul istoriei, aceasta regiune a fost importanta pentru supravietuirea umanitatii, pentru ca ne ajuta sa reactionam rapid in unele situatii, mai ales cand ne aflam in pericol.

Rolul cortex-ului prefrontal

Dar, de cele mai multe ori, este nevoie sa ne ajustam reactia emotionala. Aici intervine a doua regiune – cortexul prefrontal -, localizata chiar sub frunte. Acesta ne poate mari sau micsora reactiile emotionale. De exemplu, cand vedem un animal periculos ( la gradina zoologica, de exemplu ), cortexul prefrontal ne spune ca nu avem de ce sa ne temem deoarece este inchis.

Pentru a avea reactia potrivita, aceste doua regiuni trebuie sa fie conectate in mod eficient. Aici intervine somnul. Daca nu ne odihnim suficient, conexiunea dintre acestea este slabita, ceea ce face reactia din sistemul limbic mai puternica. Pierderea somnului nu numai ca ne intensifica reactia la evenimentele stresante din timpul zilei, dar face si ca aceste reactii sa nu poata fi schimbate, mai ales atunci cand nu avem parte de somnul cunoscut sub numele de REM.

Somnul insuficient afecteaza modul cum ne gestionam emotiile

Studiile au demonstrat ca somnul insuficient duce la o gestionare ineficienta a emotiilor, care poate avea un efect negativ asupra sanatatii mentale. Imagineaza-ti ca ai parte de o problema la locul de munca. In cazul in care te odihnesti destul, vei fi capabil sa o rezolvi in mod eficient, insa daca nu dormi destul, vei evita sa te confrunti cu ea. In timp, acest lucru poate avea efecte negative asupra bunastarii tale.

De asemenea, somnul este important pentru procesarea si consolidarea amintirilor din timpul zilei. In momentul in care avem parte de experiente emotionale, somnul ne ajuta sa ne amintim si sa ne detasam de sentimentele asociate.

Acest proces are loc in timpul somnului REM, cand sentimentele asociate sunt indepartate de continutul memoriei. De aceea somnul ne face sa ne simtim mai bine atunci cand avem de luat o decizie. Nu in ultimul rand, studiile au demonstrat ca odihna poate scadea sentimenul de anxietate, depresie, stres si poate creste satisfactia vietii.

Stabileste o ora pentru culcare

Stabileste o ora fixa pentru culcare si trezire, chiar si in zilele libere. Acest lucru iti ajuta ceasul biologic sa isi stabileasca o rutina si sa imbunatateasca, totodata, calitatea somnului.

Ceasul nostru biologic este profund afectat de lumina, care afecteaza partea creierului denumita “nucleu supra chiasmatic”. Acesta are rolul de a secreta hormonul somnului, denumit melatonina. Lumina naturala de dimineata ajuta la suprimarea melatoninei, care ne imbunatateste starea si ne face sa fim mai atenti.

De asemenea, lumina albastra emisa de aparatele electronice minimizeaza melatonina. Acest lucru inseamna ca utilizarea electronicelor seara ne poate face sa adormim mai greu. De aceea este recomandat sa le inchizi sau sa le setezi pe modul de noapte cu o ora inainte de a merge la culcare.

Evita anumite substante, cum ar fi alcoolul, cafeina si nicotina. Cafeina si nicotina sunt stimulanti, care pot afecta dorinta corpului de a dormi. E bine sa eviti aceste substante, mai ales dupa amiaza si seara, deoarece corpul nostru de pregateste sa se culce.

Alcoolul, la randul lui, afecteaza structura somnului, ceea ce face mai probabil ca ne vom trezi in timpul noptii. Studiile au demonstrat ca bauturile alcoolice afecteaza calitatea somnului, mai ales in cazul oamenilor care sufera de anxietate.

Inainte sa te culci, asigura-te ca dormitorul este confortabil, racoros, linistit si intunecat, pentru a minimiza sansele de a fi deranjat. Pentru a-ti imbunatati calitatea somnului si a vietii, foloseste tehnici de relaxare si mindfulness.