Există dovezi care susțin că, în general, bărbații și femeile au răspunsuri psihologice și biologice diferite la stres. În comparație cu femeile, bărbații au un răspuns mai puternic la stres și pot reacționa cu niveluri mai ridicate de agresivitate și comportamente mai nesănătoase.

Deși o anumită cantitate de stres poate fi motivantă, stresul cronic poate duce la o serie de probleme mentale și fizice care îți pot afecta calitatea generală a vieții.

În acest articol vom învăța să recunoaștem simptomele stresului la bărbați, astfel încât să poți gestiona stresul în mod eficient.

Simptomele stresului fizic la bărbați

În general, stresul poate fi experimentat fizic și psihologic, ambele expresii ale stresului având o relație interdependentă.

De exemplu, cercetările au arătat că stresul cronic poate duce la scăderea funcției imune și la un risc crescut de infecție. Un studiu a constatat că stresul nu numai că a încetinit vindecarea rănilor, ci a condus și la comportamente nesănătoase, cum ar fi consumul intens de alcool și neglijență față de sine.

Simptomele fizice ale stresului pot include:

  • Dureri în piept
  • O inimă care bate mai puternic
  • Tensiune arterială crescută
  • Respirație scurtă
  • Oboseală
  • Dureri musculare, cum ar fi dureri de spate și gât
  • Dureri de cap
  • Ameţeală
  • Fălcile încleștate și scrâșnitul dinților
  • Încordare, uscăciune sau senzația de a avea un nod în gât
  • Indigestie
  • Constipație sau diaree
  • Transpirație crescută
  • Crampe stomacale
  • Creșterea sau pierderea în greutate
  • Probleme de piele

Nu ignora problemele fizice, chiar dacă crezi că sunt doar legate de stres. Este bine să discuți cu medicul tău pentru a te asigura că nu ai afecțiuni medicale subiacente și / sau tulburări de sănătate mintală.

Simptome de stres psihologic la bărbați

Recunoașterea timpurie a simptomelor psihologice ale stresului poate ajuta la prevenirea escaladării stresului la un nivel cronic. Simptomele psihologice ale stresului pot include:

  • Tristeţe
  • Depresie
  • Plânsete
  • Retragere sau izolare
  • Insomnie
  • Modificări ale dispoziției
  • Creșterea sau diminuarea dorinței sexuale
  • Senzație de neliniște sau anxietate
  • Iritabilitate, furie sau control scăzut al furiei
  • Modificări în alimentație
  • Sentimente de nesiguranță
  • Productivitate scăzută
  • Schimbări în relațiile strânse
  • Fumatul mai des
  • Consumul crescut de alcool și droguri

Cum să gestionezi mai bine stresul?

De obicei, ne putem da seama ce strategii de management să folosim pentru a gestiona cerințele unui factor de stres. Abilitatea de a gestiona stresul ne ajută să păstrăm o cheie uniformă, să gândim mai clar și să rezolvăm problemele mai eficient.

Dar când un bărbat se luptă cu depresia, capacitatea sa de a controla stresul poate fi compromisă. S-ar putea să reacționezi agresiv la situații stresante și să te simți copleșit. Acest lucru poate alimenta gândurile negative și îți poate afecta în continuare capacitatea de a gestiona stresul, provocând o spirală descendentă. De fapt, lipsa practicilor corecte de gestionare a stresului poate duce la alte dificultăți. Ca de exemplu, probleme cu drogurile, alcoolul, jocurile de noroc și utilizarea intensă a internetului.

Având la dispoziție instrumentele potrivite pentru a gestiona stresul, nu numai că vei face față presiunilor de zi cu zi mai ușor, dar vei preveni și depresia. Mai jos poți găsi câteva practici care te ajută să te simți mai încrezător și să te controlezi mai bine.

Fă sport regulat. S-a dovedit că exercițiile de fitness reduc nivelul de stres, ajutându-te să arzi energia și tensiunea acumulată. De asemenea, îmbunătățesc starea generală de sănătate.

Mănâncă și dormi bine. O alimentație bună și 6 până la 8 ore de somn în fiecare noapte pot ajuta corpul să se recupereze după stresul acumulat și să fie mai bine pregătit să facă față stresului următor. Evită în exces cofeina și alte stimulente care ar putea favoriza stresul și insomnia. Evită alcoolul, care ar putea să adâncească orice depresie pe care o simți.

Meditația. Petrece cel puțin 15 până la 20 de minute pe zi într-o contemplare liniștită. În funcție de preferințe, s-ar putea să dedici timp meditației sau rugăciunii, sau practicării yoga sau tai chi dacă îți dorești mai multă activitate fizică. Respira profund și curăța-ți mintea.

Mergi la terapie. Discuțiile cu un psihoterapeut te pot ajuta să gestionezi mai bine situațiile stresante și să te vindeci de depresie. Poți face chiar și psihoterapie online, dacă timpul nu îți permite să te deplasezi la cabinetul unui psiholog.

Evită situațiile stresante. Cercetări recente sugerează că nivelul de stres al bărbaților crește cu 60% în blocajele de trafic – de șapte ori mai mare decât cel al femeilor. Dacă este posibil, cronometrează-te pentru a evita ora de vârf. Evită să faci cumpărături când magazinele sunt aglomerate sau comandă online.

Acceptă lucrurile pe care nu le poți schimba. Vor exista mereu lucruri în viața ta pe care nu le poți controla, oricât ai încerca. De exemplu, nu are rost să te stresezi că afară plouă sau ninge, pentru că vremea nu poate fi controlată. În schimb, poți caută modalități de a te bucura de circumstanțe incontrolabile. Joacă-te în zăpadă ca atunci când erai copil; petrece o zi ploioasă citind.

Nu te angaja în prea multe activități. De multe ori ne creăm propriul stres programându-ne în exces și nereușind să spunem nu când ni se solicită prea mult, indiferent dacă șeful, soțul sau prietenul face cererea. Nu fă prea multe promisiuni și acorda-ți timp pentru a termina lucrurile pe care esți de acord să le abordezi.

Focusează-te pe partea plină a paharului. Poate suna a clișeu să te focusezi mereu pe ce e pozitiv, dar chiar poate face diferența. A avea o perspectivă negativă poate transforma chiar și cele mai mici supărări în probleme uriașe în mintea ta.

Fii organizat. Devin-o un maestru în triaj – determină care sunt cele mai importante sarcini pe care trebuie să le îndeplinesti și finalizează-le pe acestea mai întâi, apoi treci la cele mai puțin importante. Rezistă încercării de a face mai multe proiecte simultan.

Savurează-ți victoriile. Când atingi un obiectiv personal sau închei un proiect cu succes, fă ceva frumos pentru tine. Poate fi revigorant să mergi la masaj sau să faci o escapadă de weekend. Sărbătorește-ți realizările înainte de a trece la următorul proiect.

Sursa foto: freepik.com